Ukryj komunikat X TA STRONA WYKORZYSTUJE PLIKI COOKIE zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej informacji o celu ich wykorzystania i możliwości zmiany ustawień cookie znajdziesz w naszej Polityce prywatności
Menu

Alpine A110 CUP

ALPINE A110 CUP

 

Alpine podbiła serca fanów sportu samochodowego jako rajdowy mistrz świata w 1973 roku, zwycięzca 24-godzinnego wyścigu w Le Mans w 1978 roku czy wreszcie mistrz świata w klasie LMP2 wyścigów długodystansowych FIA WEC w ubiegłym sezonie. Stała się również źródłem inspiracji i motywacji dla wielu kierowców amatorów chcących czerpać przyjemność ze sportowej jazdy lekkimi, zwrotnymi i atrakcyjnymi samochodami. Z myślą o nich i w odniesieniu do tej właśnie tradycji powstał pomysł budowy modelu A110 Cup, który pojawi się na torach w 2018 roku.

Chcąc zapewnić sobie sukces w nowych wyzwaniach sportowych, Alpine powierzyła projekt, opracowanie konstrukcji, produkcję i sprzedaż samochodu A110 Cup firmie Signatech. Struktury organizacyjne Philippa Sinaulta, które wystawiają samochody Alpine A470 do startów w mistrzostwach świata w wyścigach długodystansowych FIA WEC, zdobyły także spore doświadczenie w konstruowaniu samochodów wyczynowych dla klientów.

We współpracy z inżynierami, którzy zaprojektowali samochód seryjny, spółka Signatech skonstruowała wersję wyczynową. Głównym celem było dostarczenie maksymalnej przyjemności prowadzenia samochodu, zarówno przez początkujących, jak i doświadczonych kierowców.

Precyzyjnie działający układ jezdny, silnik o mocy 270 KM w samochodzie o masie 1050 kg (3,9 kg/KM), bezkompromisowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa oraz elektronika pokładowa godna prototypu startującego w wyścigach długodystansowych to cechy Alpine A110 Cup, obiecujące sprawne, precyzyjne prowadzenie i imponujące osiągi.

Kierowcy, którzy chcieliby wziąć udział w Alpine Europa Cup, nie powinni zbyt długo zwlekać ze zgłaszaniem się do zawodów, gdyż produkcja samochodów na pierwszy sezon startów będzie ograniczona tylko do dwudziestu kilku sztuk!

 

W poszukiwaniu precyzji i skuteczności działania układu jezdnego

Produkowane w zakładach Alpine w Dieppe jednobryłowe nadwozia Alpine A110 Cup są zmodyfikowane, by dostosować je do odmiennej geometrii zawieszenia, obniżyć wysokość nadwozia (-40 mm), umożliwić zamocowanie klatki bezpieczeństwa i przystosować sztywność konstrukcji do przeciążeń spotykanych w jeździe wyczynowej. Dotyczy to szczególnie tych, które powodują wysoką przyczepność do nawierzchni uzyskiwaną dzięki oponom typu „slick”. Projekt samochodu opracowany został we współpracy firmy Signatech z Renault Sport Racing, która wniosła do jego realizacji swoje doświadczenie i narzędzia obliczeniowe.

W komorze silnika modyfikacje dotyczyły specjalnego sposobu montażu podłużnic. Te wykrawane z bloku aluminium elementy połączone z tylną częścią klatki bezpieczeństwa umożliwiły wyższe usytuowanie punktów mocowania górnych wahaczy trójkątnych. Dolne wahacze zamocowane są do dwóch części ramy szczątkowej, łączonych mechanicznie i spawanych, podtrzymujących jednostkę napędową.

W przedniej części modyfikacje objęły montaż ramy o połączeniach mechanicznych i spawanych oraz płyt mocujących górne wahacze trójkątne.

Dostarczane przez firmę Öhlins cztery sprężyny zespolone z amortyzatorami mają regulację siły sprężania i rozprężania.

Podobnie jak samochód seryjny, Alpine A110 Cup jest wyposażony w opony Michelin. Bieżniki typu „slick” lub rzeźbione są opracowane dla zapewnienia równowagi między wysokimi osiągami a trwałością opony.

 

Bez kompromisu w dziedzinie bezpieczeństwa

Bezpieczeństwo czynne i bierne samochodu Alpine A110 Cup było przedmiotem szczególnej uwagi konstruktorów. Chcąc sprostać wyzwaniu, które polegało na wbudowaniu stalowej klatki bezpieczeństwa do aluminiowego podwozia, inżynierowie i technicy opracowali niespotykaną dotychczas technikę. Już na etapie montażu nadwozia w Dieppe, w jego konstrukcję wmontowywane są stalowe płyty mocowane przy użyciu specjalnego kleju, a następnie przykręcane śrubami i zabezpieczane antykorozyjnie w procesie kataforezy. Płyty te służą później jako punkty kotwiczenia stalowych rur chroniących kierowcę.

Gotowe do startu Alpine A110 Cup jest dostarczane z kompletem wysokiej klasy wyposażenia, które decyduje o bezpieczeństwie.

Są to m.in.: specjalny fotel kubełkowy marki Sabelt ze zintegrowanym systemem ochrony głowy, sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa kompatybilne z systemem HANS, automatyczna gaśnica, suchy akumulator, wyłącznik prądu.

Tak jak w seryjnym samochodzie Alpine A110, układ hamulcowy pochodzi z firmy Brembo. Sześciotłoczkowe zaciski najnowszej generacji wykonane z jednolitego bloku magnezu współpracują z imponujących wymiarów tarczami wentylowanymi o średnicy 355 mm (przód) i 330 mm (tył). Alpine A110 Cup jest wyposażone w system ABS i układ zapobiegający poślizgowi z funkcją regulacji działania i możliwością całkowitego odłączenia.

 

 

Specjalna skrzynia biegów, silnik seryjny

Pod maską Alpine A110 Cup znajduje się seryjny silnik turbodoładowany o pojemności 1,8 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Po zastosowaniu specjalnego filtra powietrza oraz wyczynowego układu wydechowego, moc wersji Cup wzrosła do 270 KM (+18 KM) przy niezmienionym momencie obrotowym wynoszącym 320 Nm.

Za elektroniczne sterowanie pracą jednostki odpowiada komputer Magneti-Marelli SRG 140 najnowszej generacji, który wyposażony jest również w system zbierania danych o pracy silnika i układu jezdnego.

Silnik współpracuje z sekwencyjną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, opracowaną specjalnie dla tego samochodu w ramach partnerskiej współpracy firmy Signatech i 3MO. Skrzynia ma samoblokujący mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

 

Witamy na pokładzie!

Kabinę Alpine A110 Cup zaprojektowano tak, by dostarczała maksimum przyjemności z jazdy i komfortu dla kierowcy. Siedząc głęboko w kubełkowym fotelu Sabelt z systemem ochrony głowy, kierowca ma przed sobą kierownicę z układem sterowania XAP, która została zaprojektowana specjalnie do Alpine A110 Cup. Inspiracją była kierownica zastosowana
w modelu Alpine A470.

Podobnie jak każdy element samochodu, również kierownica świadczy o nadzwyczajnej jakości wykończenia. Jest wyposażona w łopatki do sterowania skrzynią biegów, cyfrowy ekran i zestaw przydatnych włączników (m.in. praca układu kierowniczego, układu ASR i ABS, pit limiter, radio, uruchomienie podawania płynu do picia dla kierowcy).

Regulacja ustawienia pedal box i kolumny kierownicy pozwala na ustawienie dogodnej pozycji do prowadzenia samochodu przez osobę każdego wzrostu. W Alpine A110 Cup zachowano fabryczną klimatyzację. Dodatkowo kabina jest przystosowana do zamontowania bez specjalnych modyfikacji drugiego fotela na potrzeby jazd szkoleniowych czy tzw. „chrztu na torze”.

 

 

 

Intensywny program badawczo-rozwojowy

Po przejechaniu pierwszych kilometrów Alpine A110 Cup poddane zostanie zakrojonemu na szeroką skalę programowi jazd testowych. Kierowcy fabryczni Alpine, którzy biorą udział w wyścigach długodystansowych FIA WEC, Nicolas Lapierre i Nelson Panciatici, przeprowadzą większość jazd próbnych w celu sprawdzenia niezawodności podzespołów i określenia podstawowych ustawień samochodu. Następnie zostaną one przedstawione wszystkim klientom.

Z myślą o uzyskaniu produktu możliwie najbardziej wszechstronnego, zaangażowani zostaną również inni kierowcy zawodowi lub amatorzy do prób na bardzo zróżnicowanych torach: Jerez, Magny-Cours, Motorland Aragón, Valencia, Portimao, Navarra. Celem dla firmy Signatech jest zorganizowanie przejazdów na dystansie co najmniej 7500 km, odpowiadającym trzem pełnym sezonom startów w Alpine Europa Cup.

 

 

Alpine Europa Cup

Międzynarodowa seria zawodów FIA

W 2018 roku sprzedaż Alpine A110 Cup będzie zarezerwowana wyłącznie dla klientów biorących udział w Alpine Europa Cup. Ta nowa seria wyścigów samochodowych spełniać będzie wymagania i standardy Alpinie, które dotyczą profesjonalnej i precyzyjnej organizacji jazdy na torze, a także miłej atmosfery i przyjacielskich relacji w padocku.

Organizowana i promowana przez Signatech seria międzynarodowych startów pod auspicjami FIA obejmować będzie sześć startów w dwunastu wyścigach. Sezon rozpocznie się 1 i 2 czerwca na torze Paul Ricard we Francji, a następnie będzie kontynuowany na torach w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Belgii i Hiszpanii.

Kierowcy zgłoszeni do zawodów korzystać będą ze wszystkich produktów i usług wchodzących w skład pakietu zawodniczego: kombinezonu, ubiorów Alpine i narzędzi, dostępu do struktur organizacyjnych Alpine Europa Cup, komunikacji, wsparcia technicznego Signatech (podwozie) i Oreca (silnik), magazynu części zamiennych dostępnego podczas zawodów.

Każde zawody składać się będą z dwóch sesji treningowych, dwóch sesji kwalifikacji i dwóch wyścigów oraz łącznie trzech godzinach spędzonych na torze. Za kierownicą jednego samochodu A110 Cup mogą zmieniać się dwaj kierowcy.

Ustalono trzy klasyfikacje: generalną, juniorską dla kierowców poniżej 25 lat oraz gentelmanów - dla kierowców powyżej 45 lat. Na zakończenie sezonu najlepsi zawodnicy podzielą się nagrodami i dotacjami na sumę ponad 150 000 euro.

 

ALPINE EUROPA CUP W LICZBACH

Liczba zawodów: 6

Liczba wyścigów: 12

Liczba krajów goszczących zawody: 5

 

Sesje treningowe: 2 x 30’ podczas każdych zawodów

Sesje kwalifikacyjne:  2 x 30’ podczas każdych zawodów

Wyścigi 2 x 30’ podczas każdych zawodów (60-70 km)

 

Nagroda główna Alpine A110 Cup: 100 000 euro netto

Zgłoszenie do Alpine Europa Cup: 20 000 euro netto

Kaucja gwarancyjna: 18 000 euro netto

Szacowany koszt sezonu startów: poniżej 100 000 euro netto [1]

Premie i nagrody ponad: 150 000 euro

 

 

Wstępny kalendarz startów na 2018 rok

 

1-2 czerwca _____________ Tor Paul Ricard (Francja)

23-24 czerwca ___________ Hockenheim (Niemcy)

14-15 lipca ______________ Dijon-Prenois (Francja)

1-2 września ____________ Silverstone (Wielka Brytania)

22-23 września __________ Spa-Francorchamps (Belgia)

20-21 października _______ Barcelona-Katalonia (Hiszpania)

 

Alpine A110 Cup – dane techniczne

 

KONSTRUKCJA POJAZDU

Typ _________________ Jednobryłowy aluminiowy

Bezpieczeństwo _______ Klatka wielopunktowa

Nadwozie ____________ Aluminiowe

Aerodynamika _________ Płaska płyta podwozia, dyfuzor, tylny spojler

 

SILNIK

Typ _________________ 4-cylindrowy 1.8 l 16-zaworowy

Usytuowanie __________ Centralnie z tyłu

Moc _________________ 270 KM przy 6000 obr./min

Sterowanie elektroniczne Magneti-Marelli SRG 140

 

UKŁAD PRZENIESIENIA NAPĘDU

Typ _________________ Napęd na tylną oś

Skrzynia biegów _____Sekwencyjna, 6 przełożeń, 3MO

Sterowanie ___________ Łopatki przy kierownicy

Mechanizm różnicowy__ Samoblokujący

Sprzęgło _____________ Dwutarczowe, stal spiekana

 

UKŁAD JEZDNY I ZAWIESZENIE

Zawieszenie __________ dwa wahacze trójkątne, górny i dolny

Amortyzatory __________ Öhlins regulowane 2-stronnie

Hamulce przednie Ø 355 x 32 mm, zaciski 6-tłoczkowe Brembo

Hamulce tylne _________ Ø 333 x 32 mm, zaciski 4-tłoczkowe Brembo

Układ kierowniczy_ wspomaganie elektryczne

 

KOŁA

Felgi ________________ Aluminium, 9x18’’ (przód) i 10x18’’ (tył)

Opony _______________ Michelin 25-64x18 (przód) i 27-65x18 (tył)

 

WYMIARY MASY I OBJĘTOŚCI

Długość / szerokość / wysokość 4178/1798/1190 mm

Rozstaw osi ___________ 2419 mm

Rozstaw kół przód / tył 1565/1570 mm

Zbiornik paliwa ________ Homologacja FIA FT3, 65 litrów

Masa pojazdu około 1 050 kg

 

[1] W tym amortyzacja samochodu w okresie trzech lat

Inne aktualności
Sensacyjna WYPRZEDAŻ w Peugeot Pietrzak Renault MEGANE Już od 54 900 zł*, teraz w leasingu 103%
Pokaż wszystkie aktualności