Dodano 22.02.2024
ZAGATO I LA SQUADRA ZOSTAWIAJĄ SWÓJ AUTORSKI ŚLAD NA NOWYM AGTZ TWIN TAIL
Przełomowa współpraca pomiędzy polskim sprzedawcą samochodów kolekcjonerskich La Squadra i słynnym włoskim studiem projektowym Zagato wprowadziła wykwintną sztukę coachbuildingu[1] w nową, dumną erę. W zaprezentowanym w murach historycznego atelier Zagato w Mediolanie AGTZ Twin Tail w bezprecedensowy sposób łączą się rzemieślniczy kunszt i inżynieria, dziedzictwo i innowacje techniczne, bogata historia i radykalny progres.
„Gdy na horyzoncie jawi się już wschód nowej ery motoryzacji, ludzka natura chce powracać pamięcią do przeszłości, zwłaszcza do tej w najdoskonalszej formie samochodów z lat 50. i 60.” – mówi Andrea Zagato, którego dziadek Ugo założył mityczną Carrozzeria Zagato w 1919 r. „Historie będących ikonami motoryzacji modeli muszą być dzisiaj opowiadane. To nasza powinność, jeśli mamy inspirować kolejne generacje do tworzenia swoich historii. Bez wiedzy o przeszłości nie da się wynaleźć przyszłości.”
Inspiracja
Być może najpiękniejszą tragedię w dziejach motoryzacji stanowi historia A220: wyścigowego modelu z 1968 r., którego kariera w motorsporcie nigdy nie spełniła oczekiwań rozbudzonych przez nieprzeciętne piękno jego projektu. Ale jeden egzemplarz A220 się wyłamał: po wyścigu 24h Le Mans w 1969 r. projektanci dali mu drugie życie poprzez radykalny ruch obcięcia 30 cm z jego aerodynamicznie ukształtowanego tyłu.
W samochód o numerze seryjnym 1731 tchnęli nowy charakter i nowe kompetencje, które miały mu przynieść sukcesy w wyścigach na krętych, technicznych torach i trasach górskich. Finisze na podium i zwycięstwa rzeczywiście szybko nastąpiły. I choć nie przedłużyły one kariery modelu A220, zapewniły mu poczesne miejsce w historii motorsportu. Miejsce, do którego powrócili teraz La Squadra i Zagato.
Samochód
Niestrudzona natura A220 znów ożyła w nowym dziele Zagato. AGTZ Twin Tail to na wskroś współczesny samochód typu GT, który nie boi się kontynuować w błyskotliwym stylu historii jedynego w swoim rodzaju bolidu wyścigowego sprzed 55 lat. W jego projekcie spotyka się całe doświadczenie i kosmopolityczna kultura partnerstwa La Squadry i Zagato, co przynosi efekt w postaci unikalnego nadwozia wspartego na A110 – współczesnej ikonie samochodów sportowych z centralnie umieszczonym silnikiem.
Wyjątkowość tego projektu polega na jego dynamicznie zmieniającej się naturze. W jednym samochodzie zawierają się dwa warianty nadwozia: Longtail z eleganckim, wdzięcznie opadającym tyłem, oraz zwarty, zakończony w dramatyczny sposób Shorttail. W zmianę konfiguracji nadwozia samochód angażuje samego właściciela, który może podłączać i odłączać przedłużony tył i w ten sposób osobiście wpływać na kształt dzieła sztuki na kołach. Limitowana do 19 egzemplarzy produkcja AGTZ Twin Tail już się rozpoczęła i w szybkim tempie zapełnia się rezerwacjami. Cena modelu zaczyna się od poziomu 650 tys. euro netto.
Innowacja
Współczesny hołd dla niezwykłej historii A220 wykorzystuje tradycyjną szkołę budowana nadwozi przez włoskie carrozzerie do uzyskania nieoczywistego, pozostającego na długo w pamięci efektu. AGTZ Twin Tail upamiętnia wyjątkowy dorobek historyczny wielkiego, wyścigowego poprzednika przez bezprecedensową innowację, spajającą dwa projekty nadwozi w jeden samochód. Zachowany został przejmujący profil i bezkompromisowe założenia aerodynamiczne oryginalnego A220 w wersji z długim tyłem, jak i muskularna, kompaktowa bryła późniejszego, skróconego egzemplarza.
Dziś transformacja pomiędzy tymi dwoma wariantami nie jest już tak destrukcyjna jak kiedyś: początek historii jednego modelu nie oznacza końca drugiego. Klient może dowolnie zmieniać konfigurację za sprawą zdejmowalnej części tyłu, który dokłada się do samochodu. Dzięki temu AGTZ Twin Tail z równą gracją i skutecznością odnajduje się w roli dzieła sztuki na kołach, jak i samochodu na dynamiczne, kręte trasy.
To pionierskie rozwiązanie opracowane w wyniku współpracy polskiego zespołu La Squadry i włoskiego Atelier Zagato wprowadza w wiekową sztukę budowania karoserii nowe życie i posuwa ją do przodu z odnowioną siłą.
Andrea Zagato, prezes Atelier Zagato: „Zagato od zawsze był twórcą nadwozi typu GT, dzięki którym powstawały samochody zdolne do wygrywania zarówno w najważniejszych wyścigach, jak i w konkursach elegancji, a do tego równie dobrze odnajdujące się w roli aut do codziennego użytku na drogach publicznych. To właśnie ta filozofia Zagato ukształtowała nazwę AGTZ i całą koncepcję tego projektu”.
„Jest to koncepcja zaktualizowana do naszych czasów: motorsport ekstremalnie rozwinął się, począwszy od lat 60., więc naszą intencją nie było już stworzenie konstrukcji o charakterystyce aerodynamicznej czy technicznej wyczynowego bolidu. Zamiast tego chcieliśmy uchwycić w tym projekcie inspirację i innowacyjność A220, a przez to stworzyć autentyczne Gran Turismo w tradycyjnym duchu Zagato. Zadaniem twórców nadwozi takich jak Zagato jest prowokować świat motoryzacji do rozwoju alternatywną wizją języków stylistycznych. Jednym z wyróżniających elementów designu Zagato od zawsze były charakterystyczne formy wydłużonych lub ściętych tyłów modeli GT. Nowy AGTZ Twin Tail w pełni wpisuje się w tożsamość prowadzonej przez naszą rodzinę już od ponad stu lat działalności”.
Jakub Pietrzak, założyciel La Squadra: „Przemysł motoryzacyjny przeobraża się w szybszym tempie niż kiedykolwiek w swojej historii. Ludzka natura ma to do siebie, że wraz z coraz większym zaawansowaniem technicznym, z coraz większą nostalgią spogląda w przeszłość. Czerpiemy z niej inspirację, by w kreatywny sposób dalej się rozwijać. Obecnie obserwujemy dopiero początek tego wielkiego renesansu. Elektryfikacja samochodów zwiększa konkurencyjność na rynku. Coraz trudniej odróżnić od siebie obecne na nim produkty pod względem osiągów i doświadczeń z jazdy. W takiej sytuacji kluczową rolę w kreowaniu wartości samochodu przyjmuje design, co pozwoli rzemieślniczym twórcom nadwozi zająć centralne miejsce na scenie i tworzyć unikatowe projekty, które odróżnią marki z wizją i charakterem od pozostałych. Projektem AGTZ Twin Tail składamy hołd kultowej marce samochodów, która z powodzeniem odrodziła legendarny status modelu A110. W czasach, w których coraz większą rolę odgrywają media społecznościowe, marzę o ujrzeniu naszej nowej kreacji na ulicach Tokio, na torze, na którym odbywa się wyścig 24h Le Mans, czy w końcu na polskich drogach. W pierwszej kolejności nie mogę się jednak doczekać ujrzenia go na wybrzeżu jeziora Como podczas planowanej na maj publicznej premiery tego modelu”.
Dwa klasyczne A220 w konfiguracjach Longtail i Shorttail zostaną zaprezentowane na konkursie elegancji The I.C.E. w Sankt. Moritz w Szwajcarii w dniach 23-24 lutego 2024 r.
Publiczna premiera modelu AGTZ Twin Tail jest planowana w maju 2024 r. nad jeziorem Como we Włoszech.
Dostawy samochodów do klientów rozpoczną się w październiku 2024 r.
AGTZ Twin Tail.
Jeden samochód. Dwie dusze.
[1] Coachbuilding (pol. karosowanie): profesja budowy ekskluzywnych karoserii na zamówienie. Mająca swoje początki w XVI w. sztuka rzemieślnicza najpierw dotyczyła karoc, z których płynnie przeniosła się w XX w. na samochody. W ramach usług karoseryjnych powstało wiele z najpiękniejszych i najdroższych samochodów w historii motoryzacji. W 1919 r. branżę zrewolucjonizowała Carrozzeria Zagato, która jako jedyna wywodziła się nie z zabudowy powozów konnych, a z przemysłu lotniczego. Z miejsca zdobyła popularność za sprawą swoich radykalnie nowoczesnych, lekkich konstrukcji nadwozi.